X-plane 12


Záplaty XP12 defaultních Gateway letišť pro Martinovo Ortho

LKPR - Praha Ruzyně (odstraněn draped polygon exclude, airport boundary, provedena XP12 validace, opraveny RWY rules)


Problém Jetways a VDGS v XP12

26.03.2024 K moderním středním a velkým letištím už dnes neodmyslitelně patří animované nástupní mosty - Jetways a Visual Docking Guidance System - které pomáhají posádce letadla navést ho na správné parkovací místo. A jak jsme na tom v XP12?

Máme tady nejstarší (originál vydaný r.2008) plugin AutoGate of Jonathana "Marginal" Harrise. Ten XPL komunitu opustil krátce po vydání XP11 v půlce roku 2017, ale své výtvory tvořil jako opensource, což umožňuje i v prostředí XP12 mít např. komerční scenerky např. od JustSim funkční díky XP12 adaptaci AutoGate pluginu. Originál AutoGate assety z roku 2008 už v XP12 trochu graficky pokulhávají, ale pokud máte placenou scenerku která má custom Jetways které jen využívají AutoGate pluginu, tak je to většinou solidní a funkční řešení. VDGS knihovna AutoGate má relativně použitelné Safedock modely a pak podle mě už nepoužitelné a zastaralé Safegate modely. Co mě osobně na AutoGate systému nejvíce vadilo, byli návodčí (Marshallers) kteří stojí na místě, což působí ve scenerce letiště velmi nerealisticky.

V roce 2019 přišel Scenery Animation Manager (SAM) plugin. SAM podstatně vylepšoval funkce AutoGate - hlavně pro vývojáře bylo použití SAM o dost rychlejší a efektivnější než usazování Autogates. AutoGate worflow bylo/(sic. i 16 let od vydání je, viz dále v textu), že se nejprve usadila buď Jetway nebo standalone fíčura na pivot point stojánky, pak se usazoval pomocný dosahový kužel a nakonec VDGS nebo Marshaller - u každého kroku bylo třeba dbát na to, aby vektor seděl s vektorem stání, u posledního kroku, aby to bylo v hranicích dosahového kuželu, nakonec se umazaly dosahové kužely. U SAM stačilo usadit vše do scenerky (Marshaller měl své usazovací pravítko na typy stojánek integrované) a nakonec se spustil X-Plane a v pluginu se vytvořilo XML pro dané letiště. V první verzi pluginu to bylo pravda trochu složitější, tam bylo potřeba ještě detekované fíčury načíslovat, později to plugin uměl automaticky v podstatě na vyplnění ICAO letiště a jeden klik. Modely Jetways jsou detailnější než u Autogates, VDGS má FMT, Honeywell, Safedock a Safegate (na rozdíl od AutoGate moderní verze) modely a hlavně zatím graficky a funkčně nepřekonaného Marshallera, který se ve scenerce objevil až když letadlo začalo najíždět na stojánku a tak scenerie letiště byla bez nerealisticky postávajících návodčích na každé stojánce jako v případě Autogate. Principielně byl SAM proti Autogate posun kupředu. Prakticky je to jeden z největších průserů XPL platformy. SAM je na rozdíl od opensource AutoGate proprietální software a geneze vývoje je odstrašujícím příkladem čeho by se měla XPL komunita v budoucnu vyvarovat. SAM byl poskytován uživatelům zdarma, ale komerční vývojáři museli platit za použití licenční poplatky. Na první pohled by to mohl být funkční model. Prakticky se SAM stal v druhé půlce životního cyklu XP11 standardem a recenzenti komerčních scenerek často používali argument "scenerka má implementované SAM Jetways" jako záruku kvality. Vývojáři (včetně mě) implementovali SAM do starších scenerek, nahrazovali AutoGate Jetways, VDGS a Marshallery assety ze SAM. Jenže Martenovi - tvůrci SAM pluginu, brzy přestaly licenční poplatky stačit a tak začal pod hlavičkou Aerosoftu vydávat poměrně předražené placené moduly jako World Jetways (nahradily všechny Jetways těmi ze SAM), Follow Me, Airport Vehicles, Ground Service (kopie zastaravajícího GHD pluginu), Global Trees a Seasons. Bohužel ani jeden z placeným modulů nikdy nefungoval jak měl a s každým nově vydaným modulem měl SAM více a více problémů. Podpora SAM v podstatě neexistovala (na žádný ticket jsem nikdy neobrdžel reakci), Marten nereagoval ani na ty nejpalčivější problémy jako třeba, že SAM natvrdo přebral kontrolu nad GPU datarefem a znefunkčnil tím drtivou většinu placených i free (ZIBO) letadel. Od určité verze se SAM navíc snažil přepisovat provoz na cílovém letišti v approach fázi a to vůči XPL tak agresivním způsobem, že způsobuje CTD. Což nasere už po obvyklém dvouhodinovém letu, o longhaulech ani nemluvě. Navíc poslendí verze je težce nekompatibilní s několika dalšími pluginy které na rozdíl od SAM byly pro XP12 aktualizovány. XP12 kompatibila byla sice papírově provedena v půlce roku 2022, prakticky se na pluginu kromě change logu nezměnilo nic, Marten byl tou dobou už zaneprázdněn svými MSFS projekty, protože tak jako voda jde vždy cestou nejmenšího odporu, chamtivost jde tam, kde je větší počet potenciálních obětí, pardon, zákazníků. Je zarážející, že i když tyto problémy trvají více jak 2 roky, SAM moduly jsou nadále v prodeji (Zdravíme org a Aerosoft store!) a někteří vývojáři se stále chlubí tím, že jejich scenerka je boží, protože má implementovánu podporu SAM. Včera jsem dokonce v jedné diskuzi našel, jak se kupa uživatelů před rokem pustila do komerčního vývojáře za to, že ve scenerce použil XP12 animované Jetways místo SAM. Argument: "Je to komerční scenerka a u té je SAM povinnost!!!" v plné nahotě ukazuje, kam až problém zašel. Podle zprávy na Stairport (SAM vývojář) Discordu z minulého týdne, Marten oficiálně oznámil, že na XPL a další vývoj SAM zvysoka sere. To je však něco, co reálně trvá od 07/2021 a bylo by fajn kdyby po a) následovalo i b) a to stažení veškerých SAM produktů z prodeje a nějaké reakce od největších komerčních vývojářů jako Aerosoft nebo ORBX, jejichž komerční produkty jsou na SAM závislé. Proti tomu je PMDG scam s XP10/11 verzí jejich DC-6 úplně nevinný příběh, kde se točily drobné v porovnání se SAM a návaznými produkty a domnívám se, že se až na zaryté uživatele XPL "jak je" se dotýká snad všech "xplejnistů". Podobně jako se ODS (Ostravské Dopravní Stavby, ne politická strana) po pádu mostu ve Studénce snažily zbavit hříchů přejmenováním na Eurovia a tahat peníze ze státního rozpočtu dál jako "nová firma", tak se i Stairport transformoval na FSS a chlubí se přímou spoluprácí s Microsoft, Aerosoft, Asobo, Laminar Research, Cruise Level a X-Crafts. SAM kupodivu v projektech a referencích chybí. Jako LR podle mě má trošičku malilinko másla na hlavě (protože roky ignorovali tento aspekt letecké simulace a dali tak prostor Martenovi tuto díru nebojím se říci zneužít), ale zdaleka ne tolik jako Aerosoft, pod jehož hlavičkou oficiálně Stairport publikoval a ORBX, který silně podporoval a dodnes podporuje úzus, že dobrá komerční scenerka musí mít podporu SAM.

XP12 animated Jetways - s příchodem XP12 byl podstatně vylepšen terminal kit jehož součástí byly statické Jetways, ty byly transformovány na animované. Proti zažitému spínači animace přes Beacon light letadla, se defaultně ovládají vyvoláním Ground services přes Shift+G kde následně mají tlačítko "Toggle Jetway Connection". Tohle mě trochu štvalo - ale k tomu ještě později. Vizuálně XP12 Jetways překonávají Autogates a jsou na úrovni SAM Jetways. Z hlediska vývojáře a implementace do scenerky překonávají Autogate i SAM. Nutno asi zmínit, že MSFS Jetways překonávají vše co je v XPL dostupné - vizuální kvalitou i rozsahem animací - umí totiž animovat i dockovací rukáv nástupního mostu, který se přizpůsobí průměru trupu letadla a obepne trup jako v reálu. AutoGate assety měly natvrdo modely s vykrojením na malý trup a do větších trupů se zařezávaly, SAM assety byly pro změnu ploché, XP12 jdou cestou vykrojení na velký trup, který ale nedolíhá na 73X/A32X apod. trupy. XP12 bohužel nemá absolutně žádnou podporu VDGS nebo návodčího.

Co s tím bordelem teď?

Asi nikdo nečeká, že LR najme nějakého schopného programátora, animátora, modeláře a grafika v jedné osobě a urychleně dodá do XP12 Jetways a VDGS hodné roku 2024. Osobně budu rád, když dostaneme funkční antialiasing a LR se bude držet zatím publikovaných vývojových cílů. Ostatně Asobo sice má funkčně a vizuálně lepší Jetways, ale na VDGS se vykašlali taky a i na MSFS platformě je uživatel závislý na řešení třetí strany. Aerosoft a ORBX by teoreticky měli mít zájem na tom aby jejich aktuálně nefunkční komerční scenerky závislé na SAM pluginu nezůstaly v tomto neutěšeném stavu. V ideálním světě by i bez přístupu ke zdrojovému kódu měli být schopni vyvinout např. společnými silami nový a funkční plugin, který by alespoň původní základní funkce SAM pluginu tedy Jetway animace a funkční VDGS bez problémů fungovaly a využily existující SAM assety ve free i komerčních sceneriích. Mám z praxe příklady ze svého oboru, kdy např. po krachu výrobce sedadel Schlegel, převzal jejich výrobní dokumentaci, přípravky a formy jejich největší zákazník Stadler, který ji spolu s formami a přípravky poskytl dalšímu výrobci železničních sedadel, který ve výrobě pokračoval. Ale Aerosoft i ORBX se aktuálně tváří, že žádný problém není, SAM funguje (pokud nebudete používat žádný jiný plugin a na nějakém tom CTD při příletu do destinace vám nesejde). Zkoušel jsem u ORBX i otevřít support ticket kvůli nefungujícím assetům SAM2 na EGPH, protože oficiálně ORBX Direct ke scenérce nainstalkuje SAM3 ve kterém SAM2 assety nefungují - ten byl po cca 6 týdnech uzavřen jako vyřešený. Nebyl, nikdo nehnul ani prstem. Pokud si dnes koupíte EGPH do XPL od ORBX tak Jetways ani VDGS vám fungovat nebudou. O dalších problémech jako o metr ofsetnutých osvětleních středových čar a krajů pojížděček ani nemluvě.

Komerční scenerky do XPL jsou tak dnes z 90% DYI - dodělej si sám. Sypu popel na hlavu i sobě, není to dlouho co jsem si třeba EGPH od ORBX opravil sám. Všechny nefunkční SAM2 assety jsem nahradil těmi z ORBX oficiálně distribuované knihovny (SAM3.1.10). Bohužel na rozdíl třeba od Pipse, který občas prožene Felisovu 747 nebo MD11 od Rotate a patří k těm pár šťastlivcům co jim SAM problémy nepůsobí, mě trable se SAM přestaly bavit. Nejvíce lítám ToLiss a ZIBO a jak na potvoru tohle jsou éra které se SAM mají nejvíce problémů. Takže jsem se rozhodl SAM z XPL definitivně vykopat. Ale jak v XP12 zachovat funkčnost starších animovaných Jetways a VDGS? U komerčních scenerek ruských vývojářů JustSim v podstatě stačí stáhnout XP12 modifikaci Autogates pluginu. U ORBX a Aerosoft scenerek, jsem začal nahrazovat SAM Jetways ve WEDu XP12 nativními Jetways. Worflow je relativně jednoduché - načíst ve WEDu scenerku, naimportovat *.apt, zvalidovat pro XP12, opravit dle validačního logu problémy - většinou je to chybějící GUI, a ISO 3166 kód v Country parametru, drbačka bývá s pojížděčkama - XP12 potřebuje úseky aspoň 20m - opravit tohle bývá dle velikosti letiště na 15 minut až hodinu. Jakmile máme *.apt validní a WED nám umožní scenerku do XP12 exportovat, můžeme naimportovat assety z *.dsf. Pak obvykle použiji nad složkou s naimportovanými objekty v pravém okně filtr na SAM - všechny assety dám pomocí Ctrl+G do grupy a tu pak vypnu (ikona oka). Osobně pak ještě vypínám ground routes a animované ground vehicles, protože nesmyslné animace pohybu pozemní techniky v XP11/12 stojí za houno a dodnes nepřekonaly Marginalův GroundTraffic plugin (který je super ale nesmíte ho mít aktivní ve více jak tuším 24 scenerkách, jinak se z toho XPL posere). Idea LR asi byla dobrá - vozidla realisticky parkují na ploše a dle potřeby dojedou k letadlu, ale stejně jako v praxi nefungovala idea socialismu, nefunguje ani implemantace ground vehicles v XP11/12. Vozidla narážejí do sebe, nedávají přednost taxujícím letadlům, zasekávají se o neviditelné překážky a prostě se chovají velmi nerealisticky. (I když na tomto poli pořád vede XPL před MSFS, kde se k nerealistickému pohybu vozidel ještě přidává 125% měřítko vozidel a znásobení této psychydelicky působící scény prapodivnou externí kamerou s efektem rybího oka.) Pak je třeba naklikat na 4 kliky (3 přímky) fasádu Jetway (nadefinovat ve Vertex modu Wall od prvního bodu fasády na Rotunda Jetway, Tunnel a poslední přímku na Cabin) a výslednou Jetway můžeme poměrně rychle rozkopírovat v Marquee módu na všechna potřebná místa. Pak je třeba každou fasádu ještě individuálně upravit (Vertex mod) dle potřeby a podle ortho podkladu (umístění, délku Tunnel sekce, úhel Cabin sekce, délkou Rotunda určit jestli bude rotunda se sloupem >2.5m, nebo bez <2m). Dostat na letiště animované Jetways byla trochu pakárna i s AutoGate a SAM, XP12 systém není vyjímkou. Po prvním použití mi půlka Jetways nefungovala. Ona ta černená zóna, kde by most měl být funkční není úplně vždy 100% a testování se nevyhnete. Já většinou používám na "C" kategorii 737 i A319 - stalo se mi totiž, že tam kde mi fungovala A319 měla Jetway někdy problém připojit 73X - obě éra totiž mají dveře v jiné výšce a se 73X řadou má z nějakého důvodu animační logika LR assetů občas problém. Když už je při testu se 73X tlačítko "Toggle Jetway connection" zašedlé, stačí obvykle jen trochu posunout některým bodem fasády, občas zkrátit délku středního segmentu, po 5-10 chybách už je člověk schopen mít Jetway naklikanou "na první dobrou". Systém jsem se naučil používat celkem intuitivně. "D/E" stojánky testuji default A330.

A protože kvůli JustSim scenerkám už mám AutoGate XP12 plugin, tak pak obvykle kopíruji do object složky scenerky z AutoGate toolkitu SafedockT2 6m, StoppingPoint a greenzone assety. Ty je třeba mít ve stejné vektoru jako máte Ramp Start bod v *.apt definici. Pro kontrolu pak můžete použít greenzone asset z Autogate, ale pokud nemáte VDGS ve scenerce vyložene hodně z osy stání, tak není třeba. Pozor! Některé scenerky mají dvě stání blízko vedle sebe, z hlediska fungování AutoGate nemůžete mít obě funkční (To uměl SAM) - ale podle pravidel tvorby WED scenerek stejně nemají mít obrysy stojánek průniky, takže zvolte primární, která bude funkční a na sekundární osaďte z AutoGate toolkitu nějaký statický model. XPL už nějakou dobu podporuje umístění objektů v AGL, takže není potřeba používat velkou škálu assetů jak ji měl Marginal v době kdy XPL uměl jen umístění na ground. Výšky můžete upravit pomocí AGL a Elevation parametru. Osobně mi přijde 6m jako ideální asset, který ve většině případů do scenerky sedne jak prdel na hrnec, sem tam se do +/-1m nějaký upraví pomocí AGL.

S výslednou úpravou jsem byl poměrně spokojen, až na zvyk, že se vám Jetway po spuštění simulace připne k trupu a odstaví se až po zapnutí Beacon jako to bylo s AutoGate i SAM. Nevím proč LR neimplementovali nějakou auto funkci a nechci je s tím prudit. A když už bastlíme tak ať je to dokonalé. Protože kvůli ToLiss a "Áčkovým" Thrustmaster ovladačům stejně potřebuji FlyWithLua (která navzdory Sparksovým výhružkám, že se na to s koncem XP11 životního cyklu vysere, má NG+ verzi pro XP12) napsal jsem si jednoduchý skript, který mi k éru s vypnutým Beacon automaticky připne XP12 animovanou Jetway, bez nutnosti volat přes Shift+G ground service. Tady mě napadá: jak je to asi v reálu, musí si přistavení nástupního mostu posádka žádat, nebo jej pozemní obsluha připíná automaticky jakmile vidí, že éro vypne majáky a je bezpečné založit klíny pod kola apod.?

Toggle_XP12jetways.zip (659b) Toggle_XP12_jetways.lua z archivu nakopírujte do vašeho ..\X-Plane 12\Resources\plugins\FlyWithLua\Scripts\ adresáře.

Předpokladem je, že máte korektně nainstalován FlyWithLuaNG+ plugin.


XP12 Scenerky CZ

Vše ve WEDu jen s XP12 default assety, snažil jsem se to dělat Gateway kompatibilní s cílem dostat to mezi oficiální XP12 scenerky. Bohužel používám polygony travnatých povrchů, kvůli kterým mi Julian všechny scenerky pro použití v XP12 zamítl, bez bližšího rozebrání proč. (Notabene když polygony trávy jsou oficiální XP12 assety...) Tož ke stažení aspoň tady:

LKHN - letiště Drahotuše (bývalé Hranice na Moravě) www.flightsim.cz

LKFR - letiště Frýdlant nad Ostravicí www.flightsim.cz

LKZB - letiště Zbraslavice www.flightsim.cz

LKOZ - HEMS základna Ostrava (Kryštof 5) www.flightsim.cz

LKOP - heliport Ostrava - Nemocnice (FN nemocnice Ostrava) www.flightsim.cz

LKDC - heliport Děčín - Nemocnice www.flightsim.cz

LKUB a LKUS - HEMS základna Ústí nad labem (Kryštof 12) a heliport Ústí nad Labem - Nemocnice (Dvojprojekt) www.flightsim.cz

LKFM - heliport Frýdek-Místek - Nemocnice www.flightsim.cz

LKHL - heliport Havlíčkův Brod - Nemocnice www.flightsim.cz




VKB Gladiator MkII joy config

7.11.2023 Vhledem k tomu, že VKB joystick Gladiator MkII se masivně tlačil (podle mě oprávněně) jako ideální joystick pro univerzální použití v XPL, mě vždy trochu štvalo, že nikdy neměl v nastavení doprovodnou grafiku jako jiné ovladače. Udělal jsem si z prezentační grafiky VKBsim Gladiatora MkII joy config pro XP12 - se všemi funkčními tlačítky které XP12 nativně podporuje. (XP12 bohužel nebere přepínání MODE a "pinky" (tlačítko na páce pro malíček) má také omezené funkce. FW joysticku počítal s připojením dalších dvou VKBsim zařízení - jejich osy a tlačítka jsou v profilu v sekci "Other Controls".)

Instalace: soubory VKBsim Gladiator.joy a VKBsim Gladiator.png z archivu rozbalte do ..\X-Plane 12\Resources\joystick configs\



Download: VKBsim_Gladiator.zip (148KB)

Tyto stránky nepoužívají žádné cookies, sledovací prvky, sociální fíčury, či reklamní moduly.

This site do not use any cookies, tracking elements, social sites features, or advertisement modules.

Kontakt: willhelm(at)seznam.cz